Monday, September 30, 2013

wanita yang bimbo

assalamualaikum.

hi blog.. al kisah tentang seorang wanita bimbo bernama imah (nama sebenar). Hari ini hari pertama masuk ke makmal untuk menjalankan projek tahun akhirnya. Setelah siap menyediakan laptop di atas meja. Menekan butang 'On' di laptopnya. Dia terus melilau di dalam makmal. Mencari orang untuk bersembang sementara menunggu laptop dalam keadaan 'jaga'.

Dipendekkan cerita bertemu dengan akak-lab-yang-tolong-amik-minyak. Mari kita labelkan beliau sebagai Akak Sharol. Begini ceritanya:

Dalam keadaan Akak Sharol yang sedang sibuk mencari barang di kabinet:


imah: Akak, akak pakai mendeley ea?

AS : Haah. Kenapa?

imah: Benda tu berat tak kalau letak kat laptop akak? Saya dulu dah install tapi saya uninstall balik sebab mendeley tuh buat laptop saya berat. dan loading lama gila. Mungkin saya ada simpan macam-macam kot. Tapi saya dah banyak delete.

AS: Iye ke? Akak pakai ok ja. Tak berat pun. Awak punya disk tu berapa?

imah:  Uhh?? disk? 

AS: Ermmm.. Awak punya memory?

imah: Huh?? memory?? Ntah la kak. Saya pun tak tau. Tapi yang sahih, tahun lepas saya dah tambah RAM. 

AS: Mustahil la berat. berapa space tinggal??

imah: Erkk?? space? Apa tu kak?

AS: Takpe. Meh akak check.

*sambil klik dari satu ikon ke satu ikon. My Computer> kursor ke OS (C)> right hand click > properties > clik*


AS: MAK AIIII! Nih banyak lagi space ni. Berat apanya??

imah: Mana akak tau?

AS: tengok ni. ada lagi %%% GB.

imah: Orwh. Ye ke..

AS: Ok sekarang awak pergi kat CCleaner.

imah: Saya ada ke?

AS: Ni ape?? *sambil tunjuk pakai cursor*

imah: Sepanjang saya pakai laptop dari awal sampai sekarang, saya tak pernah pakai pun kak. Saya ingat antivirus yang lain. Sebab saya selalu hantar kat kedai. Mungkin kedai tuh yang installkan.

AS: CCleaner ni kena pakai. Kerja dia, tolong kita bersihkan file-file  yang kita tak pakai. OK. Sebab awak dah lama tak buat, dia ambil masa sikit la. Tapi lepas semua dah setel, awak klik pulak disk cleanup. Lepas habis disk cleanup, awak buat pulak disk defrangmenter. Follow ja apa yang dia suruh. Bila dah siap semua, awak akan rasa yang cursor awak dah smooth. 

imah: *angguk-angguk macam burung belatuk*

************************************************

Sesungguhnya, wanita bernama imah memang seorang yang bimbo bab komputer. Bukan tak tahu langsung. Tapi bila melibatkan software apa yang bagus, bagaimana fungsi, yang ini untuk apa, yang itu untuk apa, apa berbeza itu dengan ini, dan sebagainya, memang malas nak ambil tahu sebab berbelit dan sulit untuk difahami. Begitu juga bab telefon bimbit. Jadi, wanita bernama imah amatlah berbesar hati jika ada orang yang sudi untuk mengajar dia tentang hal-hal di atas. 



p/s: Aku harap 'hantaran' aku tak kena demerit sebab hal-hal yang dinyatakan. Sekian, terima kasih. hahahaha

No comments: