Tuesday, January 1, 2013

book review #1

TRAVELOG SYAHADAH *sorry. aku lupa nama beliau*

    since the title TRAVELOG, basically it based on true story la kan. this guy, born as a cristian, and lived in sarawak. and one thing that i know about sabah-ian and sarawak-ian, they are not rasict. they wont discriminate you, either you malay, chinese, india, iban, bidayuh or what so ever. and most of non muslim look like a muslim. thier face la actually.

    so, buku ini berkisar tentang kehidupan seorang saudara baru, yang sekarang sudah menjadi pendakwah. kehidupan beliau yang dahulunya seorang non muslim, dan  sebelum memeluk islam.

    beliau menceritakan delima yang belliau hadapi. dan ini mungkin terjadi kepada non muslim yang lain. bagaimana beliau berusaha mencari islam. cabaran yang beliau hadapi aku rasa begitu hebat. pernah terbayang 'ABANG KAWASAN' mempunyai taman di hati? itu lah beliau. banyak delima. bagaimana hubungan beliau dengan keluarga sebelum dan selepas penghijrahan.

    dan yang paling penting, the TURNING POINT. turning point yang membuatkan beliau tekad untuk berhijrah. di mana beliau mencari islam, bagaimana beliau bergantung harap kepada tuhan yang satu tetapi masih belum mengucap. and i love this part.

    sebenarnya, bagi aku berbaloi untuk di baca. bagi aku, yang penting usaha mereka. dan sudah tentu halangan-halangan yang mereka dapat. sungguh la kita harus bersyukur. dan pengalaman mereka buat aku rasa rendah hati.

ROOFTOP RANT.



*from le scanner mamamia*


    i bought this book two years ago. and believe me, this is not my favourite book from my favourite author. this is my true story. aku terdetik nak baca sebab aku jumpa balik kawan lama. kawan yang sangat lama. dia mencari eternal happiness. dan alhamdulillah. he got it.

    ok this is my first impression on this book back to two years ago. buku ini boring dan banyak konflik. and it changed, this year. bagi aku, maybe that book adalah starting point or   experimental piece yang hlovate buat sebelum hlovate produced dengan buku-buku tarbiah-dalam-kita-tak-sedar. and it works man!

    basically, hlovate punya buku memang based on reality and the cases yang hlovate cuba point out mungkin minor dalam masyarakat. tapi, hlovate nak buktikan yang minor itu boleh menjadi salah satu faktor kemusnahan dalam masyarakat.

    serius. dilema yang hlovate buat memang macam ketuk kepala aku sendiri la. and i really cried. ada jugak yang related dengan diri aku.  dan aku rasa macam dah terlambat plak nak baca buku nih. tapi, better late than never ey?

promote: rugi kalau tak baca hlovate punya buku-buku-yang-tersangat-la-awesome-tahap-melampau!


p/s: ini adalah entry dalam draf aku.

No comments: