Thursday, January 24, 2013

book review #2

24 Januari 2013

assalamualaikum..

SECANGKIR TEH PENGUBAT LETIH. 
(Hasrizal Abu Jamil)





buku ni adalah buku travelog yang ke-2 aku baca dan aku beli. well. aku punya favourite genre besides hlovate punya novel.

well, aku tergerak hati nak beli sebab si vlogger malaysia-kelahiran-kelantan si aiman azlan tuh asyik update status quote from this book. and aku rasa macam terpengaruh jugak la.. quote-quote yang menarik.

tapi, buku nih adalah travelog tarbiah. which was macam buku yang mendidik. indeed.

cover dia ja dah ada masjid biru yang kat istanbul tuh.. ala-ala cerita istanbul aku datang. eh?

make it short, baca buku nih buat aku rasa tak nak drop buku nih.. nak jugak baca kasi habis langsam satu kali. sebab. seronok. bayangkan, bab pertama ja dah rasa beliau pun faced the stress situation as a student. aku ingat aku sorang ja yang tak boleh duduk bilik lelama -sambil-hafal. rupanya ada orang lagi. tapi bab si penulis nih teruk kot.. at least aku ada family yang dekat untuk relay to. yang beliau nih, kat jordan. family jauh. tak ke haru namanya.

lagi satu. buku nih memang banyak sejarah. sampai kekadang aku tak faham. tapi penerangan beliau dalam buku memang sangat menarik dan sangat tersusun. tapi aku je la yang susah nak faham. baru aku tau apa sebenarnya yang terjadi kat turki dan siapa dia atartuk-terkutuk tuh. *lame me*

apa lagi? yes! beliau ada tulis pasal persamaan antara malaysia dan turki. ha! mesti nak tau kan apa yang sama? beli la sendiri buku nih. takkan tuh pun nak spoon feed jugak. tehehhe.


cara masyarakat turki nak meminang anak dara. 

aku bagi hint ea.

#kopi

ok. itu sahaja review aku. dan apa yang aku boleh cakap, buku ni memang selayaknya di beli dan buat koleksi. sebab. sarat dengan nasihat dan membuatkan kita terfikir. bersyukurlah kita tinggal di malaysia yang bebas untuk bertudung atau tidak. di turki, hak bertudung adalah satu hak yang di pinggirkan. 


p/s: buku yang aku baca masa study week.

p/s/s: aku akan buat koleksi.

p/s/s/s: entri ini dari draf aku.

No comments: