Thursday, February 14, 2013

I am 'RANDOM'

15th februari 2013

assalamualaikum.

hi blog!!

     dude, since aku nih kalau merancang apa-apa pun, susah sangat nak menjadi.. jadi, aku letakkan diri aku sebagai seorang yang random.maksudnya, kalau nak plan buat benda or outing dengan aku, please please please, jangan bagi aku jadi mastermind. susah sangat nak menjadi. jadinya, kalau aku buat benda or pergi satu tempat, memang last minute. tapi aku bukan buat keje last minute. i hate procrastination. motip?

     jadinya, suatu petang yang cantik cuacanya, tak hujan, tak ribut, tak panas sangat, yang sedang-sedang saja, aku pun macam biasa la, joging kat PJ. jadi, dalam perjalanan ke kereta yang aku parked kat kawasan rumah orang, aku mesti lalu kedai jual burger. membe aku keje situ. part time. cari duit lebih nak kawin. haha. part nak kawin tuh aku tipu. tapi aku rasa memang cari duit lebih. 

#jadi, apa yang kau buat imah?

ha! nak tau apa aku buat?? 

TARAAAAAAA!


*gua tolong jual burger tepi jalan.*

ok. let me tell you something guys. aku memang nak merasa suasana malam. sebab apa? tak sesak sangat dengan manusia. lagi satu aku nak bagitau. aku dapat ilmu. walau ilmu itu di jalanan, di kedai burger, aku hargai ilmu itu. 

#apa yang kau dapat?

     well mostly, aku memang dapat tengok peel manusia. memang aku suka. ok. ni aku nak kasitau satu benda. kemahiran komunikasi membe aku, memang tip top. maksud aku, cara dia layan customers dia. tak kira lelaki or perempuan. tanya khabar, tanya macam mana keje hari ni,  tanya kenapa tak order pakai sms,.. so diorang akan rasa di hargai sebab orang lain ambil berat. maksudnya ringan mulut la nak beramah mesra.

     secondly, don't judge book by its cover. ya. manusia memang suka buat penilaian awal. being too judgemental is bad bro. sama la jugak dengan aku. *so, kita ubah sama-sama ea.*  ok. masa aku jual burger, ada seorang oku, dengan anak dia. order burger. jadi lepas balik ja, membe aku cakap, :

'mah, kalau kau nak tau, bro tadi tuh pegawai kat TEEEEET! tau.'

     terlopong mulut aku wehhhh! pakai biasa-biasa ja bro.  jadinya, konklusi aku, kalau kau pandai buat keje, ikhlas, amanah, bertanggungjawab, tak korup, kau boleh ja sukses beb. lagi satu, aku memang tabikk kat anak dia. sebab sayang bapak dia. 

     thirdly, jangan jadi nakal. ha. maybe patut apply both gender. 

me: weh, kenapa bos kau masam je? sebab aku ke?

he: eh mana ada. 

me: abis tu?

he: kau ingat ada ke orang suka bawak bini keluar?

me: apesal plak? bini lawa kot! putih, tinggi. takkan malu kot.

he: memang la. kalau bawak bini jatuh la saham. tak boleh nak nakal-nakal, ngorat-ngorat.

me: *diam*

he: kalau kau nak tau, nak dapat bini dia tuh kena keluar BMW sebijik tau tak.

me: *pergh! kaya jugak jual burger nih.*

rezeki kena cari beb. asal kau rajin, kerja halal, happy la. muka tak serabut, takde la jiwa kacau yedak?

     lastly, aku pandai masak. kau ingat senang ke nak jual burger?? walaupun kau teror kat dapur rumah kau, belum tentu lagi teror kat kedai burger tepi jalan. nak potong timun ada cara, nak potong bawang ada cara, nak bagi telur tuh jadi bulat ada cara, nak buat burger special ada cara, nak masak pun ada cara.ha! yang paling penting BALUT BURGER. tau tak tau tak?? 

he: memula memang la susah mah. kalau selalu buat, senang la.

     

p/s: bila ada peluang depan mata, jangan lepaskan, jangan tinggalkan. sebabnya, kalau kau lepaskan kalau kau tinggalkan, kau boleh jamin ke kau dapat peluang yang sama in future?

p/s/s: memang aku hargai peluang jual burger tepi jalan waktu malam. sekurang-kurangnya, aku merasa hidup di waktu malam.

p/s/s/s: yan, berangin dengan aku sebab ajak jual burger. kan aku dah kata, aku nih random. hahaha.. thanks yan tolong teman.

p/s/s/s/s: bapak aku marah. so, agak-agak aku boleh buat lagi tak in future? hehehe gila kan? 

p/s/s/s/s/s: selamat datang ke dunia yang penuh dengan kejutan ^^v

No comments: