Saturday, April 13, 2013

Aktiviti Hujung Minggu: Wacana Secangkir Teh Pengubat Letih

13 april 2013

assalamualaikum.

hi blog!!

#before i get super buzy, let just write in the blog.

i just arrived from UKM. ada sembang santai hosted by ustaz hasrizal, penulis Secangkir Teh pengubat letih.

i gained soooooo much input from the discussion. it just like a wake up call for me.

bukan selama ni tak wake up, cuma, bila dah face-to-face, input dia lagi setepek kena kat muka.

actually aku malas nak taip panjang. tapi boleh la aku rumuskan sikit apa yang aku dapat.


1) bahasa

bahasa adalah kunci untuk membuka suatu kehidupan. kalau boleh, kita kena menguasai lebih dari 2 bahasa. supaya ia dapat membantu kita dalam menuntut ilmu. ustaz has cerita, ada seorang wanita non-muslim di oversea, telah menguasai 8 bahasa kerana wanita itu adalah pengkaji sejarah. demi nak ilmu, sanggup belajar bahasa. ustaz cakap jugak, dengan belajar bahasa, ruang ilmu terbuka luas untuk kita.
#aduh! setepek kena kat muka.

2) cabaran mendidik anak

hell yeah, benda ni buat semua mata terbeliak, semua telinga mencapang. di mana seharusnya kita mendidik anak? di malaysia yang negara islam atau di negara yang totally not islamic? well, ustaz cakap, ibu bapa harus memainkan peranan yang paling optimum. boleh ja merantau ke ceruk mana sekali pun, asal kita tahu mendidik anak dengan cara yang betul. kenapa pelakon hollywood tak amik pembantu rumah sedangkan gaji giler mantooop?? both parents should take care of their children. bagi sepenuh kasih sayang sebab itu yang anak-anak perlukan.
#dush! setepek kena kat muka.

3) backpacked for muslimah

i love to make a backpacked man!! tapi tak penah buat pun. i bet that should be something awesome to tried out. kami bincangkan limitations for muslimah to go for backpacked. we should have a mahram. maksudnya kena berteman. tapi kalau tak suka berteman, masih boleh, tapi kena pastikan suasana dan keadannya aman. means that takde peperangan ke hape ke yang boleh mengancam keselamatan plus minus like that. kalau pergi ramai-ramai, kena ada reliable group of girls la. i forget how to elaborate that but i assume that groups of girls tahu batas-batas bila bermusafir la. tak gedik maybe. kalau nak backpacked kena ada matlamat. nak meneroka alam ke, mencari ilmu ke, nak mentadabur alam ke. ingat kena dengan niat yang baik. kalo mati tengah jalan, dapat la kredit sikit ye dak? senang cerita perempuan nikah dulu baru pegi backpacked dengan suami.
#adoyai!! i want to backpacked!! so, i need to marry early right?



so, basically that it. apa yang boleh aku cakap, aku ada inner conflict dalam diri. 

seems like my life does not have any colors anymore. monocolor.

i need to escape.
feel the new world.
feel the new air.

i hope i can make it. 
i hope.
i hope.
i hope.

sabarlah wahai hati~~


kalau tak dapat buat masa bujang, masa dah nikah pun jadi la. 

No comments: