Friday, May 24, 2013

kereta kena rompak.

25 mei 2013

assalamualaikum.

hi blog!

nak di jadikan cerita, hari ni, sabtu, aku telefon atok:

me: atok, imah nak balik langat ni. blalblablbabla.. nak masak blablablabla.. nenek ada blablbabla..

atok: datang la.

itu jam, pukul 0800am bila aku tengah tunggu budak-budak tuisyen. diorang tak datang. fine. aku dengan geng-geng lain:

geng: jom breakfast!

me: aku dah breakfast on the car pagi tadi. aku teman korang la. pasar tani maeps jom?

geng: yuk!

actually xde la geng pun.. junior kolej dua orang, me and my other so-called-kembar.

parked kereta sebelah van putih besar. kiranya memang tak nampak kereta kancil aku. dalam 20 minit pusing untuk cari sarapan dan di tapau pulang:

ayu: batek, mana beg laptop?

me: kan aku suruh letak kat bawah..

ayu: aku dah letak.

menggagau cari satu kereta.

sah! 

kereta aku kena rompak. 

macam mana diorang dapat buka kereta aku since aku orang last checked kereta memang dah kunci. semua pintu!

orang, kalau namanya pencuri, letak la apa pun, mesti ada jalan nak mencuri. iyedak?

kami panik. stuck. blur. clueless. blank.

mujur ada junior. lelaki. he played his role really well. thanks hanis!

he: dah.. jom kita buat report polis since ayu punya ic pun hilang juga.  kak batek boleh drive tak? kalau tak, biar saya bawak.

me: *xpe la dik. tak macho la kalau bagi kamu yang bawak.* dalam hati.

jadinya, kami buat report polis dua kali.. satu kat balai polis seri serdang dan satu lagi kat balai polis dato' abu bakar baginda.

i did say sorry for what happened.. sebab kereta tuh memang takde alarm pun. kereta lama.  dan memang senang orang nak buat kerja jahat. tapi at least aku dah kunci semua pintu. tapi bukan rezeki ayu. ni apa yang ayu bagitau aku.

ayu: xpe la batek. mungkin bukan rezeki aku. allah nak suruh aku sedekah sebab aku dah lama tak sedekah kat orang. ni allah hantar warning la kiranya. xpe. aku redha. lagipun aku memang nak tukar laptop pun. cuma aku tak expect laptop tu hilang. assignment nak kena hantar esok pun hilang sekali. *tenang*

aku diam. sebab benda yang dia cakap tuh betul. buat apa nak menangis, meratap, meraung? benda tuh boleh datang balik ke? pencuri tu akan pulang balik ke?

the only thing that suits us that time was: THINK POSITIVE.

aku percaya, allah akan gantikan dengan benda yang lebih baik. percaya allah.

dan apa yang aku belajar hari ni, sebab aku perempuan yang cepat menggelabah dan stress dan kelam kelibut, dan bajet macho, benda first yang kena buat instead of istigfar, kena rilex, kena chill, kena cool.. than, baru otak boleh gerak. and tenangkan semua orang. dalam masa ni, junior aku, si hanis, really thank him alot! serious. dia la yang lead pergi balai polis, buat report sekali. lepas buat tuh, buat ni, lepas pergi situ pergi sini. he said:

he: xpe kak. benda dah nak jadi. bukan kita yang mintak. xpe kak.

dan semestinya, semua assignments, documents, apa benda yang related dengan studies korang, kena ada back up! DROPBOX is the most convenient data storage and everyone should have one. most recommended! you can access this everywhere, anywhere as long as there are internet access. 

DROPBOX ni umpama kau simpan data kau kat awan aka cloud storage. kau tak payah bawak pendrive, thumbdrive, what-so-ever-drive. advantages-nya, mestilah kau dapat elak dari kena virus dari PC ke PC,tak payah bawak pendrive yang salah, mudah! dan kemudahan bagi mereka yang mudah lupa esp melayu. eh?


jadi, harapnya hari ini, dapat pengajaran, dari apa yang berlaku. stay chill semua orang!!


LIFE IS ABOUT CYCLE.

not menstrual cycle, crab's cycle, water cycle, etc.

IT IS CALLED LIFE CYCLE.

once at the bottom, stay positive,
once at the top, stay humble.

by: hasmahjani


p/s: kadang-kadang memang kita mudah lupa. lupa tuhan pun. #selfnote. allah -.-'

No comments: