Wednesday, July 3, 2013

ramadhan 'KICK START' dan anak anjing

assalamualaikum.

hi blog!!

hari ni intern, best sikit la. tak bosan. hade ke patut kena buat same examination hari ni? ini dah kes buli! tau la semua orang busy, tapi bosan tau tak buat benda yang sama and turn out with the same result. xde la same pun, tukar jugak la satu dua sample. intern-mate yang buat. aku duduk buat report and slide presentation pagi tadi. senang. nanti tak de la menggagau buat last minute. sementara masih fresh ni.

sementara nak tunggu buat kerja lain, aku baca novel hlovate. memandangkan ramadhan nak dekat kan.. kali ni baca memang deep wa cakap lu. habis satu bab, or satu quote, aku tutup buku kejap. nak imagine. nak muhasabah. serious. it's touch deep inside wa cakap lu!

" ... salah satu dia punya quote dia kata; 'aku bukan suruh kau orang tinggalkan kehidupan duniawi, tapi aku suruh  kau orang tinggalkan dosa. untuk tinggalkan duniawi tu dikira terpuji, tapi untuk tinggalkan dosa tu tanggungjawab. dan untuk tinggalkan dosa tu lagi penting daripada tinggalkan dunia." Fend tak mengendahkan reaksi k2 disebelah.

-contengan jalanan by hlovate, 2012-

aku sedih la jugak bila baca. sebab apa yang hlovate tulis semua betul. aku ni, bila dah besar-besar ni rasa macam tak layak pulak nak raya. rasa xsabar ja nak ramadhan. sedih bila bulan-bulan pose orang sibuk cari kain baju raya (sama la macam aku), sibuk kejar bazar, huuuuuuu~~~~ sedih!!! nak pergi ausiiieeee.. nak backpaking!! nak backpacking!! nak backpacking!! nak rasa macam apa yang hlovate cakap. i wish i can make it. before i`m getting married, maybe. tapi kalau backpacked dengan husband at that time pun dah kira mantap jugak la  kan kan kan *peace*

dan sungguh la kalau duduk kat malaysia memang banyak distraction untuk fully focused on ramadhan. kerja lagi kalau those yang kerja, belajar kalau those students, pastu terawih pun 8 rakaat ja sebab esok nak kerja, sebab esok nak sekolah, nak kuliah.. sedih tau! 

jemput lah baca CONTENGAN JALANAN by HLOVATE kalau rasa nak kena imaginery smacked down dengan ayat-ayat dalam buku tu.. hari ni aku dah banyak kali kena. tapi larat lagi nak habiskan.

and, my intern-mate pulak, she such an adorable-but-scema-nerdy punya budak. tapi aku cool la dengan dia. dia awesome la jugak. dia pandai. dan suka tanya jugak macam aku. hari ni kitorang banyak borak dari baca test method halal-haram tuuh @@ 



she: sahur tuh ape? it is a song, a adzan? a verse or what?


jenuh aku selongkar otak aku nak describe sahur tuh apa. aku actually taknak bagi jawapan yang boleh buat dia confused. at the end nanti aku jugak yang pening. so,


me: sahur is a word to describe you eat earlier than before.

itu jawapan aku. ok ke? ke ko? dia angguk so tandanya faham la kan.


she: then you all bukan on 7 o'clock la kan?

haaaa! ni lagi aku berpeluh nak jawab.


me: no la.. it's not exactly 7, its according to the standard time that being fixed. there is a team that will ukur-ukur tengok-tengok anak bulan, to determine the time. just like weight. it will changed according to the place that you stand. same goes to sabah and sarawak. they break the fast even earlier than here, but they need to sahur earlier too la..

ok ke kalau aku jawab macam tu? hurm hurm hurm.. tetiba aku terasa sendiri.


she: you all cannot touch pigs right.. then, you kena pakai gloves la kan to do this test. dog pun tak boleh jugak kan? and how about puppy?

me: yes we cannot touch those animal, puppy pun.

she: you punya tuhan tak bagi ea?

me: yup.


this one, aku fail.
*nangis*

No comments: