Thursday, August 15, 2013

analisis halal haram

assalamualaikum.

hi blog!! lama tak update. sibuk sangat sampai nak tulis kat diari pun malas.. apatah lagi kat blog..  minta maaf ea.

cerita raya kita update lain kali ea ea ea. 

jadinya, masuk kerja hari isnin 12.3.2013. tak buat apa-apa pun. dok lepak-lepak. buat report. tapi hari ni, lain sikit. beli KOSMO! banyak sangat cerita tembak-tembak. dah jadi macam trending la kaedahnya. 


kawan intern-mate aku, FOO tanya masa baca paper yang aku beli pagi tadi.

she: eh?? apa maksud ni ea? SYI-RIK. ha. syirik. 

i was likeeeee... what words should i used so she will understand it really well without being confused.. yes. i pause for a while. to arrange the words, to find suitable meaning. so,

me: in Islam, we believe that ALLAH is the Most Powerful, that creates this universe and entire. There is no others than Allah. so, if someone said that, others have the power more than Allah, then, that kind of thing is called syirik. just like your religion right? you believe that your God is the most powerful. 

after that, i was paused. I need to learn more. know more and apply more on my religion. kalau foo tanya aku macam-macam pasal islam, aku terfikir. ini tanda allah suruh belajar agama? dan semestinya segala kemungkinan boleh jadi betul.

dan hari ni juga, kitorang buat analisis halal haram namanya. sample yang kitorang dapat ialah berus. apa yang kitorang buat, kitorang kena analisis bulu berus itu dan tentukan sama ada bulu tu daripada bulu babi atau polymer.

dan proses tuh buat dengan penuh berhati-hati. iye la sebab bulu berus tu mungkin bulu babi. barang-barang yang kena pakai untuk analisis ni pun di asingkan. yang si FOO ni pun sama la ikut aku slow-slow buat kerja. lepas tuh siap pakai gloves macam aku jugak. even dia non-muslim, and dia boleh ja pegang bulu tu, kenapa dia pilih untuk pakai gloves?? itu tandanya dia hormat. dia faham kami yang muslim. dia tak merungut sebab buat benda leceh. dia pun tau samak tuh apa. 

dah abis buat, aku pun cakap:

me: foo, saya nak basuh tangan dengan sabun (special sabun) awak nak tak?

she: boleh ke?

me: jap ea saya tanya encik rashid.

*berlalu ke tempat cik rashid*

me: encik rashid kata ok.

so, aku pun tunjuk la cara-cara basuh pakai sabun special tuh.. ala.. macam pakai sabun biasa ja.


p/s: kami buat kerja gila. aku potong rambut foo sehelai untuk buat analisis. nak tengok features and pattern untuk manusia plak. kot-kot boleh dapat nobel prizes ke kannnn ^^v



No comments: