Sunday, August 25, 2013

Space U8 dan contemporary art.

assalamualaikum.

hi blog!!

maaf la ea..sibuk beraya. hahahaha.. betul laaa.. kang kalau kita tak datang rumah kawan-kawan kang, terasa pulak sebab dia dah datang raya rumah kita.. oh my raya!

anyway anyhuuuuu~~~~  lets talk about yesterday. ^^
semalam, pergi bawak akak aku untuk interview kat kawasan bukit jelutong. kau tahu apa rasanya bawak kereta sambil perut meminta untuk di isikan dengan makanan?  ha! rasa tu lah yang aku rasa..

jadi, aku dengan akak aku decide untuk makan! dekat Space U8. saja nak tengok tempat yang orang selalu gembar gemburkan tuu~~~ kedai tak banyak pun. lagi pun banyak kedai tutup.. kawasan yang sangat lapang dan besar. seronok la budak-budak berlari berkejaran, seindah bunga di taman, bak burung nan megah, kanda ku puja, bahagia kita berdua.. hahaha bernyanyi plak aku! puuuih!

jadi, jalan punya jalan punya jalan, termasuk dalam satu galeri seni ni. ambik punya ambik punya ambik gambar kat dalam galeri tu, datang tuan punya galeri.

berborak la kami. lama tau! aku tanya pasal lukisan-lukisan dia. sebab apa yang aku nampak tak sama macam apa yang pelukis tu nak sampaikan. jadi macam-macam la aku tanya dekat tuan punya galeri tu.. ada satu lukisan tu, dari jauh nampak pokok, tapi bila dekat-dekat, rupanya Asma' Al-Husna! kami sembang macam-macam. serius. aku dapat tahu macam-macam. dari kisah kehidupan, kisah politik, kisah rumah tangga, kisah masyarakat. seronok dapat kenal orang yang banyak ilmu, di kenali orang, tapi masih lagi merendah diri. dia layan aku macam anak-anak dia yang 9 orang tu. sebab ada seorang anak dia, sebaya aku, dan satu U dengan aku. ha! nampak tak macam mana sesi sembang-sembang itu menjadi lebih rancak? 

tuan punya galeri tu dulunya seorang arkitek, berkerja dengan kerajaan selama 20 tahun lebih. tapi berhenti jadi arkitek sebab bosan. aku ingat lagi dia kata, dia dah tak tahan duduk kat bandar. tu yang dia pindah ke kampungnya, banting. sungguh la berborak dengan orang yang lebih tua, kita akan rasa sangat sangat sangat sangat yang kita tak tahu. dari sudut pandangan seorang lelaki, seorang pekerja, seorang suami, dan seorang ayah. sungguh seronok! aku ingat dia pesan:

buat apa yang kita suka dan fokus.


salah satu gambar yang aku ambik dari FB aku sebelum aku deactivate FB. malas la Fb ni macam-macam benda yang buat sesak kepala. so, i decide to deactivate it back. 

so, kalau anda anda anda free, boleh la jalan-jalan ke Space U8 untuk tengok hasil art contemporary Abdul Ghafur bin Tahir atau boleh la melawat blog beliau di sini. *klik untuk ke blog beliau*

pakcik tu tanya, aku minat seni ke? aku jawab, suka tengok. i appreciate art.


p/s: surau kat Space U8 ni adalah surau paling awesome best in the world pernah aku jumpa! ada air terjun. masa solat, rasa tenang dan sejuk. bukan sebab air cond, tapi rasa kedamaian. tak macam kat mid valley. surau kecik! APTB.

No comments: